2009. június 3., szerda

Fiktiv települések népszerűségi sorrendje

Az alábbi grafikon a magyarban használatos fiktiv települések webes gyakoriságát tartalmazza, a Google által megadott találatok alapján. Fiktiv település alatt itt azt a tréfás, kitalált nevet értem, amivel egy elmaradott vagy egy a központtól messze eső helyre lehet utalni.

fiktiv magyar településnevek gyakorisági grafikonja

Az első három helyezett egy kicsit kilóg a listából. Kukutyin legtöbbször a zabhegyezéssel kapcsolatban merül fel, de használják "valami nagyon távoli ismeretlen hely" értelemben is. Mucsa nem igazán település, inkább az elmaradott vidék szinonimája, de mindenképp fiktiv földrajzi elnevezésként használják. Piripócs pedig létező település Fejér megyében, de erről kevesen tudnak. Megemlíteném még Karakószörcsögöt is, amely a létező Karakószörcsök eltorzítása, és ebben a formában szintén fiktiv helynévként használatos.


Aki ellenőrizni akarja a számokat, annak kedvéért elmesélem, milyen módszerrel kérdeztem le a Google keresőjét. Ha beirom, hogy Piripócs, akkor megkapjuk az első tiz találatot az "összes, kb. 1 450 találatból". Ez a szám a Google durva becslése, amelyről rögtön kiderül, hogy mennyire fals, ha néhány kattintással az utolsó találati oldalra ugrunk, és világossá válik, hogy 227-nél nincs tovább. Vagyis a Google találatainak pontos számát úgy kapjuk meg, ha elügetünk a találatok végére. A neveket idézőjelben kerestem, vagyis a pontos alakra voltam kiváncsi. A toldalékolatlan alak mellett rákerestem a hová és a hol kérdésre válaszoló helyhatározós alakra is (mindenhol -ra/-re, -on/-en/-ön, kivéve Kukutyin, mivel az kivételesen belső ragokat kap - -ba/-be, -ban/-ben - ebből is látszik, milyen kurva messze van), ezzel a toldalékolt alakok nagy részét lefedtem. Az ismétlődő találatokat, amiket a Google alapértelmezetten gondosan elrejt, én is figyelmen kivül hagytam.

A lista azokat a neveket tartalmazza, amelyek legalább négyszer fordulnak elő a weben. Ha tudsz olyan fiktiv településnévről, ami kimaradt, de legalább ilyen gyakori, kommentelj.

Lásd még

8 megjegyzés:

  1. Jó kis lista, jót vidultam rajta :) (hm, nem is ismertem mindet)
    Két megjegyzés: jól látom, h Tápióbivalyhónalja kétszer is szerepel? vagy csak a szemem jojózik?
    A másik, meg h van "Csajága-Röcsöge" változat is, az is előfordul legalább négyszer.

    VálaszTörlés
  2. Kösz, javítottam a duplázódást, a Csajágaröcsöge/Csajága-Röcsögét is hozzáadtam.

    VálaszTörlés
  3. hátha esetleg még érdekel... Bivalybürgözd :)

    VálaszTörlés
  4. Kösz, elég előkelő helyen áll.

    VálaszTörlés
  5. Úgy tudom, Kukutyin létezik,tehát nem fiktív:)

    VálaszTörlés
  6. Valóban létezik Kukutyin, de mivel ez a tény elhomályosult a használók körében, ezért úgy gondolom, ide tartozik.

    VálaszTörlés
  7. Nem Csajágaröcsöge hanem Csajágröcsöge vasúti megállóhely volt 1911-1926 között. Ez létező volt. Aztán ha jól tudom egy belügyi rendelettel szüntették meg ezt a nevet. Az 1926.-os helységnévtárban is benne van. Kukutyin meg a romániai Kukuten község nevéből eredeztethető. Mint ahogy létezett a Cinkotai Nagyitce vasúti megállóhely is.1949-ben.

    VálaszTörlés
  8. A Karakoszörcsög sztem Veszprém megyében van..

    VálaszTörlés